Klara kritiserar; Idiotiska kommentarer

Jag är normalt sett inte den som skriver massa "svar på tal"-inlägg, för det känns ganska så barnsligt egentligen, men nu måste jag bara få förklara mig. Eller rättare sagt dumförklara er som sitter och kommenterar anonymt. Kommentarerna har ramlat in på mitt inlägg om Grållans dressyrpass förra veckan, där jag skrev att jag inte har ridit henne på ungefär tio veckor för att jag inte haft tid. Det har varit hemskt upprörda puckon som kommenterat måste jag säga!

Här har vi de två mest korkade av alla mina kommentarer genom tiderna. "tjockisen i trelleborg" skriver att jag ska ha och ha, där undrar jag hur hon tänkte? När jag tog Grållan hastigt och lustigt var det för att rädda hennes liv, det var inte för min egen skull. Jag såg en otroligt snäll och trevlig häst inuti en galen, skrämd och hetsig individ och valde att rädda henne från slakt. VAR ser du det oansvariga i det, jag bara undrar?

Sen korkat påstående nummer två; Mina hästar har det dåligt för att de inte får motion. Att de går i stora hagar större delen av dygnet, får pyssel, mys, mat och tillsyn varje dag, mycket jobb från marken, regelbundna hovslagarbesök och så vidare spelar naturligtvis inte in på deras hälsa, det handlar ENDAST om ridning. En häst som inte rids vanvårdas, punkt.

 

Korkat påstående nummer tre; Jag skiter i mina hästar. Var fick du det ifrån? Jag tar hand om dem varje dag, och den största anledningen till att jag inte ridit främst Grållan är att hon inte har varit mogen för det. När hon stod på travet så var hon i princip oridbar, hon skenade och ryttarna slängde sig av i panik för att inte bli avkastade istället. Jag har inte märkt av sådana tendenser sedan jag fick hem henne, men hon har varit ganska stressad vid uteritter så jag har helt enkelt valt att arbeta henne trygg från marken innan jag gått vidare, för jag vill inte pressa henne. Det är raka motsatsen till att skita i henne, jag har bortsett från mitt intresse i ridningen och istället prioriterat hennes trygghet innan jag rider.

 

Jag älskar mina hästar över allt annat, och jag har absolut tid att ta hand om dem, även om jag inte alltid har tid att rida på grund av mörker och blöta marker. Att säga att jag inte bryr mig om dem är ren skam, är det någon som skulle skämmas så är det ta mig fan ni. Ni sitter bakom era skärmar och gör allt för att trycka ner andra människor, DET är pinsamt. Jag är glad över att jag inte tar åt mig, men jag har många vänner som har fått kommentarer som gjort dem väldigt ledsna, och jag måste fråga er; vad får ni ut av det? Era jävla stolpskott, rakt ut sagt.

 


Mina älskade solstrålar, vackert uppradade tripp, trapp trull!

 


Kommentarer
Postat av: Angelica

Inte visste jag att vild hästar vanvårdas? :s dom rids ju inte menar jag!

Sedan är det långt ifrån en häst natur att rida dom så det gör vi ju bara för vårat nöjes skull.. Så tror lilla Grållan klarar sig fint med att stå i 10 veckor och bli arbetad från marken ;)

2011-03-13 @ 22:15:51
URL: http://jagochjane.blogg.se/
Postat av: josefine

Jag tycker du är skitduktig med dina hästar, och speciellt Grållan som du tar det så himla fint och försiktigt med. Tycker du är riktigt klok och du har ingenting att ta åt dig för utav dessa människor.

2011-03-13 @ 22:20:44
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: carro lans

Bra sagt Klara! (Y) Bara att stå på sig ;)

2011-03-14 @ 08:45:29
URL: http://lovelyfreak.blogg.se/
Postat av: cecilia

svar till angelica:



du verkar ha ett väldigt konstigt synsätt xD hur kan du ens jämnföra vilda hästar med ridhästar? det va den roligaste kommentaren på länge!

2011-03-14 @ 10:15:52
Postat av: Elin

Stå på dig Klara! Det finns mycket knäppa männsikor tyvärr :/ Vilken söt bild på hästarna! :)

2011-03-14 @ 13:20:42
URL: http://livetsomelin.blogg.se/
Postat av: carro lans

svar till cecilia:



Inget konstigt med att jämföra vildhästar med tama, då de är släkt med varandra och härstammar därifrån. Hästen har aldrig fötts till att bli riden, att vara under människans makt. Hästen föddes i frihet, och det dröjde cirka 10 milj. innan människan tog den till sitt bruk. En vildhäst och en tamhäst, är båda hästar som bägge inte föddes för att bära människor. Det är människan som vill ha dem till det.

Vildhästar blir inte ridna (dock i vissa fall som rodeo i vildhäst loppet m.m tråkigt nog...) och de som än får springa fria tar inte skada för att de inte rids, för de har inte ens varit med om det.

En tamhäst kan den lika gärna klara av att inte bli riden just varje dag, och kan stå ibland. Tamhästen tar ingen skada av inte ridas, utan den kan lika gärna ta skada i ridningen om den hamnar i fel händer.

2011-03-14 @ 19:55:59
URL: http://lovelyfreak.blogg.se/
Postat av: cecilia

svar till carro lans:



Jag skiter i vad Klara gör med sin/sina hästar, men det va en extremt löjlig jämnförelse.



Och du har rätt i att "tamhästen" inte tar någon skada av att inte ridas. Men har man en gång börjat att rida den så anser jag att den visst kan ta skada.. det är en helt annan sak om man aldrig har ridit sin häst över huvud taget.. men att låta hästen gå en period, sen stå en period.. gå en period, osv.. det anser jag ge skada.

2011-03-15 @ 08:07:04
Postat av: VILDA TILDA26

Man skalll icke rida på en Vild Tilda då den kan slå backut och döda den som försökte.

2011-03-15 @ 08:16:16
Postat av: sofie

hej, vill inte va me i nåt bråk:P men fin blogg o jättesöta ponnyer

ee alla dina?

2011-03-15 @ 21:13:42
URL: http://mylifeandhorses.blogg.se/
Postat av: Vendela

men gud vilka idioter det finns XD jag tycker du verkar ta bra hand om dina hästar! =)

2011-03-16 @ 17:13:48
URL: http://meraridning.blogg.se/
Postat av: Anonym

JAG SLÅR BACKUT NUUUUUU! VENDÈLA

2011-03-16 @ 20:32:46
Postat av: Sophie

HAHA bara så patetiskt!! Varför kan folk bara inte sköta sig själva och skita i andra??

2011-03-18 @ 10:59:27
Postat av: Anna

Jag tror inte att du tar åt dig av dessa idiotiska kommentarer klara, men tänkte att jag skulle ge dig lite stöd vilket som. Jag tycker att du ska fortsätta som du gör just nu. När jag fick min Wille hade jag ungefär samma förutsättningar. Jag var iväg och provred och tittade på ett antal hästar innan jag hittade skruttiga lilla Wille. Han lämpade inte för travet och ägaren hade varken tid eller råd att ha kvar en häst som inte kunde tränas. Även om han inte hade gått till slakt vill jag inte veta vart han hade hamnat med tanke på att efterfrågan av en sådan häst som Wille var då inte är speciellt stor.

Jag, precis som du, prövade att rida i början men märkte snabbt att det var alldeles för mycket för en häst att ta in. Han togs bort från sina vänner, sitt hem till en helt främmande människa på en helt främmande gård. Dessutom skulle man börja sitta på ryggen och lyssna för tryck?! Hästar tar olika lång tid på sig att känna sig trygga med nya människor. Och finns det något bättre sätt att bygga upp en trygghet och tillit för varandra än att mysa, pyssla och arbeta mycket från marken? Jag tror inte att jag hade haft samma koppling till min häst om jag inte gjort som jag gjorde de första nio månaderna med honom. Jag bestämde mig för att arbeta mycket med NH, tömkörning och lite longering (är ganska försiktig med att longera för mycket). Självklart red jag ut på min häst, för att få en tillit även på ryggen, men inte alls i samma utsträckning som man normalt gör med sin ridhäst. Fortsätt ge Grållan den tid hon behöver, för det kommer ge er två så otroligt mycket tillbaka när ni börjar ta upp träningen ”på riktigt” (Känner att min kommentar blev lite väl lång, men blir upprörd när man ser hur en del hästmänniskor tänker).

2011-03-18 @ 13:35:11
URL: http://willbetheone.blogg.se/
Postat av: Frida

Go Klara, go Klara, go go go Klara!

Tyckte det var stort av dig att inte påpeka deras dåliga svenskakunskaper :) "tillåmed"?

2011-03-21 @ 00:09:40
Postat av: tjockisfia

Jag dansar aldrig nykter någons aldrig inte en chans att jag dansar nykter! Jag rider aldrig nykter heller för den delen.

2011-03-22 @ 17:20:32
Postat av: tjockisklara

Go klara go klara go! Jag hejar på dig och silvia!

2011-03-22 @ 17:43:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0