Klara kritiserar; "Dressyr är tråkigt!"

Det var ganska många som helst såg att jag skulle skriva om det här ämnet, men jag kommer nog att ta de andra på listan också, fast vi börjar med detta! I smyg blev jag väldigt glad att ni önskade just det här inlägget, för det var nog det jag var mest sugen på!

Som sagt så ogillar jag verkligen människor som säger att dressyr är tråkigt. Jag vill säga hatar, men det är ett väldigt starkt ord, men jag måste erkänna att det här ämnet är på gränsen till ett hat-ämne. Enda anledningen till att man inte tycker att dressyr är roligt är att man inte bemästrar konsten. Den där meningen kommer jag få en drös arga kommentarer till antar jag, men då vet jag att rätt personer tar åt sig. Jag har aldrig hört någon som faktiskt KAN rida som säger att dressyr är tråkigt. Det är mestadels hoppryttare som säger att dressyr är tråkigt, och skyddar sig med att de är hoppryttare. Jag skulle dock vilja vända på det, för när man håller på med hoppning är det ju extra viktigt att dressyren sitter. Dels för att hästen måste vara stark nog, dels för att det blir rent av farligt om man inte har koll på hästen till 100%.

Jag är ganska övertygad om att de som säger att dressyr är tråkigt aldrig har upplevt känslan av en lyhörd häst som dansar fram för minsta hjälp. Självklart så förstår jag att alla inte vill tävla dressyr, det är en annan sak, men jag kan bara inte förstå hur det kan vara tråkigt att rida sin häst på ett korrekt sätt? För det är just det som dressyr är, att rida sin häst på ett sätt som är fördelaktigt för dess framtida hållbarhet och prestation.

Jag ska visa er ett samband här, ett exempel som jag till 100% kan säga är sant. När jag fick Nico var han ju ytterst lite dressyrriden, och det sas att han inte kunde hoppa. Alls. Han var kass på att hoppa, noll teknik. Det gjorde mig ingenting, för det var inte det jag skulle ha honom till ändå. Jag valde ändå att testa att hoppa något språng i början, och det gick sådär. "Dressyr"bilden är från 21 April 2009, alltså första ridpasset hemma. Hoppbilden är från 1 Maj 2009.

Som ni ser är varken dressyren eller hoppningen lyckad, och vet ni varför? Dressyren fungerade inte = helt automatiskt så fungerar inte hoppningen heller. Jag insåg ju själv att det inte var så stor vits med att hoppa, det gick ju inte som sagt. Han rusade, sprang igenom, totalrev, hoppade innan hindret och så vidare, så jag la ner det. Jag tragglade dressyr hela sommaren med hjälp av min fina vän Mia, och självklart hoppade jag någon gång ibland, men ingen större framgång. Jag fortsatte med dressyren under vintern själv, då var Mia i Indien och kunde inte vara där och stötta, men jag gjorde så gott jag kunde. När Mia kom hem så minns jag att dressyren hade släppt väldigt bra, men jag hade inte hoppat någonting sedan hon åkte, eftersom att jag inte hade någonstans att vara.

 

Det här är alltså ganska precis ett år senare.Dressyrbilden är från 2 April 2010, och hoppbilden från 11 April 2010. Som sagt så har jag i princip inte hoppat något alls på ett halvår, jag tror att det är tredje gången sedan hösten som jag hoppar på bilden. Jag har bara jobbat stenhårt med dressyren, och det har gjort resultat inom hoppningen. Man ger helt enkelt hästen styrkan och förutsättningarna som krävs för att kunna hoppa genom att rida dressyr, så det är kanske dags att tänka om när det kommer till att säga att dressyr är tråkigt?

Jag räknar mig inte som varken hopp eller dressyrryttare, jag är helt enkelt bara ryttare. Jag rider varierat för att mina hästar ska ha roligt och må bra, och jag tror stenhårt på att dressyren är grunden till allt.

Sammanfattningsvis så skulle jag vilja säga att "dressyr är tråkigt!" är ett citat byggt på okunskap.

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Josäfin :>

oj skillnad :D

Fast det hade varit roligare med en travbild istället för en skrittbild på "innan" (:

2010-12-01 @ 11:18:45
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: josefine

Håller verkligen med till 100%! Hoppgruppen jag hoppar i, där brukar jag få massvis med beröm av tränaren för mitt arbete på marken med min häst, alltså dressyren. Att hon är så pass välriden och därmed även betydligt lättare att rida emellan hindren. Och många av de andra är avlade hopphästar. Min en travare. Så det säger en hel del tycker jag, att oavsett om dessa hästar är avlade för hoppning så måste man ändå jobba sig fram för att göra det till något bra. Man kan inte bara sätta sig upp och hoppa..

2010-12-01 @ 12:09:56
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Becca & San Miguel - blivande dressyrhäst

Håller med! Haha. Jag tycker dressyr är jättekul just för att den dagen man får kvitto på att det man tränat på sitter så är det helt underbart. :D

Som nu när jag ska hoppa in Myggan, jag kommer inte börja styra på högre/flera hinder förrän han är stabil i dressyren. Även om folk sagt; "Jamen du får väl gambla lite!"

2010-12-01 @ 12:25:07
URL: http://sanmiguel.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Man kan inte säga annat än att dressyr är bra och nödvändigt. :D

2010-12-01 @ 13:18:41
URL: http://mikaelahilbertsson.devote.se
Postat av: Erika

Bra skrivet, tror du kommer att träffa många med denna text.

Såna som säger att dressyr är tråkigt! :)



Detta ska jag visa en ridskoletjej som säger att dressyr är tråkigt.

Tror hon kommer känna sig väldigt träffad.

2010-12-01 @ 13:32:22
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: paulina

håller helt med dig :)

2010-12-01 @ 13:48:31
URL: http://pauuus.blogg.se/
Postat av: v e n d e l a & m a t i l d a

vad ska du önska dej i julklapp? :D

2010-12-01 @ 15:43:04
URL: http://ponnyproffsen.blogg.se/
Postat av: Jossan

Det var en himla skillnad! :)

Det ska jag säga till mina kompisar som tycker jag är jättekonstig som inte tycker om att hoppa!

(För utom med Hanny)

2010-12-01 @ 16:23:31
Postat av: Olivia

haha när jag var liten trodde jag att dressyr var endast skänkelvikning XD

2010-12-02 @ 21:58:15
URL: http://oliiviiagustavsson.blogg.se/
Postat av: Sophie

Håller med till tusen! Finns inget bättre än att känna att hästen ger med sig, att man knappt behöver ge några hjälper alls! :D

2010-12-05 @ 19:36:42
Postat av: Dizha

Heej!

Håller med dig om allt utom en sak. Du skriver "dels för att hästen måste vara stark nog, dels för att det blir rent av farligt om man inte har koll på hästen till 100%". Hästen är en levande varelse, du kan inte ha koll på den till hundra procent, möjligtvis till 99 procent, men som sagt, det är en levande varelse..

Hoppas att du tar kritiken på rätt sätt och att du förstår att ja inte vill vara taskig genom att säga det där.



2010-12-06 @ 19:45:47
Postat av: Emelie

Håller helt enkelt med! Dressyren lägger alla pusselbitar för att resten ska funka! Och det där med att man tycker det e tråkigt, ja det tyckte jag med första 2 åren jag red, jag kunde ju ingeting så fick ju inte dem gensvar jag får idag, så tyckte dressyr var det tråkigaste som fanns! Men idag, ja idag är det istället bland det roligaste som finns ^^ Finns ingen härligare känsla än att känna och se hur hästen tar minsta kommando direkt och verkligen ger gensvar! ^^ Dressyr is the shiet :'D

2010-12-13 @ 13:35:14
URL: http://www.livetsommirakel.se
Postat av: Stina

Jag håller med dig. Dressyr blir roligt när det går bättre och bättre och dressyr behövs innom ALLA grenar för att du ska kunna komunicera med din häst, för att det ska vara säkert och för hästens hållbarhet. Körhästen, hopphästen, distanshästen, gymkhanaponnyn, alla behöver dressyren som en stadig grund.



Att sedan träna dressyr behöver inte betyda att man ska rida på en helt tom bana och bara trimma. Använd koner, bommar ect för att träna lydnad och för att lättare få din häst genom kroppen!

2010-12-30 @ 00:55:24
URL: http://santinaafsire.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0