Klara funderar; Tvätt av utrustning

Jag har just nu praktik men har gått hem tidigare eftersom att jag är sjuk, så jag passar på att tvätta schabrak. Det är lagom jobbigt ungefär! Satt och googlade lite för att se hur andra gör för att tvätta sina schabrak på ett bra sätt, och halkade in på en tråd på Bukefalos. Där stod att folk ALLTID tvättar sina schabrak efter EN användning, annars tyckte de i stort sett att det var djurplågeri. Någon gick till det extrema och påstod sig tvätta även täcken och grimmor varje dag, huruvida det är sant vet jag inte, men om så är så tycker jag att det är överdrivet. Damen påstod att hon gjorde det för att inte plåga hästen, och att hon minsann lärt sig det av gamla hästgubbar för 50år sedan. Jag vet inte vad man ska tro, tycker att det låter helt vrickat!

Själv så tvättar jag vid behov, vilket när det gäller mina hästar INTE är varje dag! Jag gör såhär;

Lädersaker; Träns putsas efter varje användning, inte med balsam men i alla fall med tvål eller horsemans one step, sadeln putsar jag vid behov, kanske efter fem ridpass på ett ungefär. Selen tvättar jag med vattenslangen och en svamp med lädertvål efter varje gång jag använt den.
Utetäcken; Tvättar jag en gång efter avslutad säsong, och då med vattenslangen och en svamp, sedan får de hänga på tork och efter det impregnerar jag dem. Vid något tillfälle har vi skickat min förra hästs täcka på kemtvätt, men han var ju ett fall i sig också.
Innetäcken; Fleece och svettäcken tvättar jag helt enkelt vid behov, om hästarna har lagt sig i skit i boxen eller varit väldigt smutsiga/svettiga när de hade på dem, men det blir väldigt sällan, mest för att jag inte använder dem så ofta. Det fodrade stalltäcket tvättar jag i maskin när det behövs, men det är också väldigt sällan, det blir ju inte så smutsigt.
Schabrak och lindor; Schabrak tvättar jag vid behov i 30 grader på något kortare program vid behov. Det beror ju väldigt mycket på säsong, på vintern kan jag använda samma tio gånger och på sommaren kanske det bara går en, det varierar ju som sagt. Jag byter oftare och borstar av dem noga, men det är inte säkert att jag maskintvättar dem om de inte är svettiga. Lindor får jag oftast tvätta efter en gång, eftersom att mina hästar är experter på att bajsa på dem.
Grimmor; Tvättar jag väldigt sällan, eftersom att mina hästar i stort sett aldrig har grimma. De går utan grimma i hagen och boxen, och där emellan så leder jag dem i halsring. Binder jag upp hästarna har jag grimma, men det händer inte ofta, och de hinner inte skita ner dem.

Hur gör ni?




En glad Nico, trots lite smuts på mulen och ett otvättat täcke!

 

 


Kommentarer
Postat av: Elin

Jag tvättar schabraken när de blir lortiga, ibland efter en användning, ibland efter fem.



Benlindor tvättar jag i maskin, oftast efter två andvändningar.



Täckena tvättar jag så sällan jag kan eftersom de annars lätt släpper in vatten. I början av mitt "hästliv" tvättade jag täckena rätt ofta men insåg ganska snabbt att det inte var särskilt ekonomiskt eftersom jag var tvungen att köpa nya täcken när de började läcka in vatten. Izza är ganska renslig av sig i hagen så oftast räcker det att borta av hår och lera.

2011-06-01 @ 09:19:59
URL: http://livetsomelin.blogg.se/
Postat av: Jossan

Schabrak tvättar jag efter ungefär 6 användningar.

Jag putsar tränset efter tre användningar och sadeln en gång i veckan.

Grimmor borstar jag rent men ibland kan jag även tvätta dom om dom är väldigt smutsiga.

2011-06-02 @ 09:55:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0