Svar på en kommentar

Jag tyckte att den här kommentaren var ganska intressant, eftersom att Evelina påpekar att jag kallar hästarnas ras fel. Det är inte så intressant i sig, det intressanta är att hon har precis lika fel. ASVH = Avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen, ASVT = Avelsföreningen för svenska varmblodiga travhästen. Svenska varmblod är de båda två, men de avlas för olika ändamål. Varmblod och halvblod är däremot inte samma sak, eftersom att det egentligen inte finns något som heter halvblod. Ska vi vara riktigt kinkiga är dessutom inte Grållan något av ovanstående, då hon är en korsning mellan Rysk varmblodig travhäst, Amerikansk varmblodig travhäst och Svensk varmblodig travhäst, så i egentlig mening är hon helt kort och gott en varmblodig travare, vilket både ryska, amerikanska, franska och svenska varmblodiga travare är.

Sen får du gärna svara på det här inlägget och förklara varför du tror att jag skäms över att äga en travhäst?  Hade jag velat ha en varmblodig ridhäst så hade jag köpt en, men det finns ingen ras med så sönderavlat psyke och temperament, så det skulle aldrig falla mig in. Jag vill verkligen inte att någon ska förväxla min lilla Grå med en varmblodig ridhäst, det finns säkert undantag, men den morderna sporthästens psyke är i stort sett helt förstört, eftersom att det är så man vill ha det.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0