Xanthis Dragila

" G r å l l a n "

f. 2004-04-29
e. Giant Chill u. Xantis Ida ue. J.R.Broline
Svenskt Varmblod - brunskimmel - sto - 160cm

Grållan kom till mig 14/11 2010



H i s t o r i a

Xanthis Dragila, eller Grållan som hon kallas till vardags, är född någonstans i Stockholmstrakten. Som ettåring såldes hon till Axevallas travtjej Anna Forsell, men ställdes i träning hos Annas pappa Torsten i Boden i en månad innan hon kom hem till Anna på Axevallas travbana. Anna hade Grållan i träning i ungefär åtta månader, och under den tiden hann hon med att gå ett godkänt premielopp, och ett godkänt kvallopp, båda två med Anna i sulkyn. Därefter var det dags för ett ägarbyte igen, och hon köptes då av Per Hurtsén och Monika Andersson. Monika tog henne i träning och startade henne en gång med Anna i sulkyn men hon blev oplacerad. Senare så blev hon skadad av en olycka i hagen, hon fastnade med bakskon i grimman när hon skulle klia sig och lyckades på så vis skada bakknäet. Hon blev då betäckt med Fill V, och fick 28/6-09 hingstfölet Filltheblank. Så småningom kom hon till Axevallas travskola, men då hon inte passade in och var alldeles för stressad så beslutades det att hon skulle slaktas, och det är där jag kommer in. Självfallet blev jag bestört över att höra att hon skulle slaktas, och köpte henne därför. Det var kanske en aning spontant och inte riktigt genomtänkt, men det är ingenting jag ångrar. När Grållan kom hem till mig och fick lite lugn och ro blev hon genast hur snäll som helst, och hon stressar inte upp sig i onödan.

M e r   o m   G r å l l a n

Grållan är en väldigt snäll och trevlig häst som alltid vill vara till lags. Hon är lättlärd och väldigt positivt inställd till det mesta. Hon är inte speciellt mycket riden ännu, men gör stora framsteg snabbt. Hon är bara riden i skritt och trav, och vi har inte direkt kommit någonstans alls i och med att det har varit så mycket snö överallt, men hon börjar söka sig nedåt och är som sagt positiv till arbete. Jag har ridit henne i skogen, och även där är hon snäll, även om hon har lite bråttom.

Hon är världens mysigaste att pyssla med i stallet, hon skulle gärna se att man stod och borstade henne ett par timmar om dagen. Hon tycker också om all form av uppmärksamhet, och med sin utstrålning så får hon stå i centrum hos i stort sett alla som träffar henne.

I framtiden så är det meningen att Grållan ska vara ridhäst, men hur långt hon kommer gå kan jag inte säga. Jag har i alla fall en förhoppning om att hon ska kunna gå någon lättare dressyrklass, eller motsvarigheten till det i alla fall. Jag kommer även att börja hoppa in henne när hon känns redo för det, sen får vi se var det bär. Huvudsaken är i alla fall att hon trivs och mår bra, för det är hon värd!

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Evelina

Tror du skrivit fel. Om inte ett halvblod har gått på travet förstås.. Svenska varmblodsföreningen hittar du här: http://www.asvh.se/



Antingen är hon en Fransk travare, Amerikansk travare, Svensk travare eller Rysk travare.



Stör mig på att folk har "döpt om" travarna för att det ska låta bättre. I alla andra länder är varmblod ett halvblod och inte en travare.

2011-03-27 @ 17:36:10
Postat av: monica o pelle

Hej Klara jag har tänkt ringa dej och höra om du vill följa med och titta när Grållans "föl" startar. Maila mej ditt telenummer så höra vi. Fillthebank som han heter är jätteduktig han har varit 4-3-3-2. Ha det bra vi hörs Monica o Pelle

2012-02-18 @ 14:44:04
Postat av: Agnes

Hej!

Skulle jag kunna få använda bilden på Grållan? Skulle vara jättesnällt!

2012-06-07 @ 14:34:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0