Deanna Hall

" D i a n n e "

f. 2003-04-18
e. Conway Hall u. Delphini ue. Ambro Bullet
Amerikanskt Varmblod - brun - sto - 160cm

Dianne kom till mig Nov/Dec - 2009

Beräknad fölning; 2/5-11



H i s t o r i a

Deanna Hall, vår lilla ögonsten som i bloggen (och även till vardags) kallas Dianne eller Donna, föddes i Lexington Kentucky våren 2003. Jag vet egentligen ingenting om henne, mer än att hon som ettåring såldes för ungefär 70.000 amerikanska dollar, så hon var troligen väldigt lovande som ung. Jag förmodar att hon har startat men sedan blivit skadad, då hon är väldigt mycket blistrad på benen. Det är dock ingenting jag kan säga med säkerhet. Hon såldes sedan som avelssto hit till Sverige, men jag tror att hon varit i Finland en sväng innan hon kom hit. Det senaste är i alla fall att min sysslings pappa köpte henne, och hon var ju betäckt förra året men kastade tyvärr. I år är hon dock dräktig, och som det ser ut nu så ska hon föla här.


M e r   o m   D i a n n e

Dianne är en gudasnäll häst med en ängels tålamod. Hon hispar aldrig upp sig och gör alltid sitt bästa för att göra vad man ber om. Hon är en sådan häst som jag verkligen litar på till 100%, till och med min farmor som är sjukligt rädd för hästar vågade sig på att leda henne från hagen till stallet, och det med bravur. Hon leds bara i halsring om hon har något alls, annars går hon lös. Hon står också lös på stallgången medan man klipper och pysslar, det är ingenting som retar henne, man får hålla på. Det enda hon är lite tjurig med är när man tar henne på juvren, men det har kommit nu när hon är ganska nära fölning.

I övrigt så är hon även en klippa att rida, även om hon inte rids längre. Jag red henne lite förra året, men nu har hon väldigt dåliga hovar och ingen ryggmuskulatur, så det i kombination med att hon är dräktig gör att hon helt enkelt bara får gå och äta hela dagarna. Och tro mig när jag säger detta, att det är ingenting hon klagar över, vårt lilla matvrak!

Även om det kanske verkar så här i bloggen så är inte Dianne våran häst, utan det är som sagt Roger som äger henne. Vi har dock förbjudit honom att flytta henne härifrån, eftersom att hon är en sådan klippa! Vi säger oftast att det är mammas häst, eftersom att hon är så förtjust i henne. Dessutom behöver Dianne lite mer vård än Rogers andra fölston, då hon inte riktigt passar in i flock.


 


Kommentarer
Postat av: Evelina

Amerikans travare*

2011-03-27 @ 17:37:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0