Vill ni hjälpa en läsare med problem?

Fick en kommentar av en trogen läsare, Mickan. Jag hjälper jättegärna till när ni frågar saker, om jag kan det vill säga, men jag känner mig lite osäker på den här!

"Men jag vill fråga dig en sak! du verkar vara en duktig ryttare och jag har ett problem.
För 2 år sedan tror jag var jag ute och red på en islänning som jag ridit hela sommaren utan problem. Men i ena kurvan tvärvände han så hastigt att jag hamnade på snedden. Jag valde att släppa stigbyglarna så jag inte skulle ramla av ifall han stack. Reste mig upp (lite öm efter att ha ramlat på hård mark) och leder honom en bit för jag skulle möta mina föräldrar. Då sliter han sig och kutar hem istället (jag hade inte kommit långt, stallet låg bara 3 minuter bort) efter det kan inte jag lita på honom, tänk om han tvärvänder igen, eller något annat! Jag är en sån person som är livrädd för att hästen ska stegra.

Sommarn innan han "slängde" av mig red jag barbacka i skogen i säkert en och en halvtimme 5-6 dagar i veckan utan problem. Men nu vågar jag inte lita på honom! Varje vinter blir han vrålstark och väldigt egensinnig och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med honom? Han står på mitt landstället (inte min häst) så jag kan inte rida jätteofta. Nu är han inte riden på länge så nu har han inte bra kondis, så nu kan jag rida honom lite. Men sen när han får upp kondisen. och nu är det snart vinter och han kommer bli galen igen :S

Snälla hjälp mig :S
Föresten, tack för en jättebra blogg :) Läser den seriöst varje dag!"


Min första spontana känsla om problemet ligger i meningen "efter det kan inte jag lita på honom, tänk om han tvärvänder igen, eller något annat!" Om du inte litar på din häst, kan inte han lita på dig. Det måste ju faktiskt inte vara så att han vände om för att trotsa, han kanske blev rädd för någonting? Om han då känner att du som ledare är osäker, så är det ju inte så konstigt om han också är det. Du skriver också att han blir värre på vintern, och jag kan tänka mig att han kanske helt enkelt är piggare på vintern, det blir i alla fall min tokstolle! Jag skulle nog testat att rida mycket övergångar om han blir stark, kanske fem steg skritt, sedan halt, sedan trav, sedan skritt igen och så vidare, så att han blir uppmärksam på dina hjälper. Det brukar fungera bra på både lata och pigga hästar tycker jag, den fungerar åt båda håll. Sen måste du nog faktiskt jobba mycket med dig själv, våga lita på din häst! Att du har trillat av honom en gång betyder inte att hela er relation är förstörd! Jag och Nico har gått omkull en gång i snön, han gjorde en kullerbytta och jag hamnade i diket, det berodde på att vi galopperade i snön och jag missbedömde var diket var, i kombination av att han inte lyssnade tillbaka så det gick för fort. Det betyder inte att jag är rädd för honom nu, för jag tror inte att det var hans avsikt när han blev glad och sprang på ett par steg, det är sånt som händer! Det gäller även travhästar, jag är inte rädd för att rida motion på dem, trots att jag och Alliheariscrickets gick omkull i somras när hon skenade på travbanan. Hon blev rädd för en älg, tog bettet och klarade inte kurvan, så vi gick omkull ganska illa faktiskt. Men jag tror inte att hon ville skada varken mig eller sig själv, hästar är flyktdjur och hon följde bara sina instinkter.

Visst kan det vara så att din isis trotsar dig lite, men jag tror att med ett ökat självförtroende från din sida, och mycket lydnadsövningar tillsammans, så är det säkert inga problem! Slappna av och ha kul med din fina lilla häst! :)

Är det någon som har något att tillägga så gör gärna det! Det är alltid skoj med fler åsikter!


Nico har faktiskt också sina ideer ibland, men det gör inget, för jag tror inte att han busar för
att vara elak, det blir bara lite för mycket av det roliga ibland!


Kommentarer
Postat av: Frida

Tror problemet ligger i att hon inte ger hästen tillräckligt med morötter. Hästar gillar sånt har jag hört :)

2010-10-26 @ 22:27:23
Postat av: mickan =)

Det var jag som skickade in, han blev inte rädd för något, men han blir väldigt explosiv när han är ute på vintern! och nu var hans betäckta (trodde vi) sto hemma i hagen... Så han ville inte lämna henne, det är ju hans flock. Men han brukar kunna gå själv...

2010-10-27 @ 09:34:33
Postat av: AnKi

Överskottsenergi kanske också är en bidragande faktor? En del hästar behöver ju stimuleras mer än andra. Vi har en hemma som kan bli helt knäpp på vintern när det inte går att busa i hagen lika mycket som resten av året.

2010-10-27 @ 15:15:22
URL: http://vilsenpannkaka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0