Kvällsmat för godisgrisar!

Igår när jag omsorgsfullt höll på att blanda mina hästars varierande kvällsmat så funderade jag på hur olika man egentligen utfodrar sina hästar. När jag säger att jag varierar kvällsmaten så menar jag såklart inte att de får olika mängd mat och så vidare, utan jag varierar godsakerna. Idag fick Nico 0,6kg pellets toppat med två knäckebröd och ett halvt äpple, medan Dianne fick 1kg betfor (mätt i blöt form då) med majsolja och ett halvt äpple. Det är vad mina hästar får i kraft, och egentligen behöver inte Nico något alls, det är mest för att han ska bli glad när det finns något i krubban, inte skoj när Dianne får mumsa och han inte. Sen dör han inte av lite extra energi heller, haha! Gällande ensilaget så har de fri tillgång båda två. Inte så att jag ställer ut en hel bal, men jag ser till att det aldrig är tomt på grovfoder i boxen eller hagen. Dianne behöver ju all mat hon kan få, dels är hon tunn, och dels är hon dräktig, så hon ska ha myyycket! Nico får mycket för att han gillar att äta, kort och gott. Han mår bra av det, han lugnar ner sig och håller sig fin i kroppen. Han förstår själv att han inte ska äta som en tokig, utan han kan lämna högen och springa en vända i hagen, för att sedan gå tillbaka och äta efter en stund. I regel tycker jag att alla hästar funkar på fri tillgång om de är vana vid det, och inte har någon sjukdom som fång tex. De kanske äter väldigt mycket i början, men när de lärt sig att det alltid finns så brukar de inte stressa i sig det heller. Det har funkat för alla som jag har haft hemma i alla fall, och jag tycker att det är väldigt viktigt att hästarna får tugga så mycket som möjligt.

Vad käkar era hästar?


Nicos mått, och Diannes betforhink!

 

 


Kommentarer
Postat av: Elin

Min haflinger Izza på 5 år käkar ca 9 kg hösilage varje dag och sen har hon halm i boxen att knapra på. Utöver det får hon 0,5 kg krafft (grund) och 1 dl foderjäst. Sen gillar hon nästan all frukt så det brukar jag också mata i henne i stort sett varje dag :)

2010-10-27 @ 15:56:02
URL: http://livetsomelin.blogg.se/
Postat av: Anonym

Min haflinger Izza på 5 år käkar ca 9 kg hösilage varje dag och sen har hon halm i boxen att knapra på. Utöver det får hon 0,5 kg krafft (grund) och 1 dl foderjäst. Sen gillar hon nästan all frukt så det brukar jag också mata i henne i stort sett varje dag :)

2010-10-27 @ 16:56:00
Postat av: paulina!

Min fjording får 2kg hö på morgonen och 2på kvällen. :) sen får han 1dl havre bara för att ha något att tugga på. Och sen får han massa äpplen och morötter :)

2010-10-27 @ 18:34:35
URL: http://pauuus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0