Klara funderar; Bettets vara eller icke vara

Jag har under förmiddagen suttit och kikat runt i hästbloggar, i brist på annat. Som ni vet har jag lite dragning åt HN/trickträning/alternativ hästhållning. Det föll sig därför naturligt att jag klickade runt i just den sortens bloggar. På många ställen är det ren häxjakt på folk som rider med bett, eller ÄNNU värre; nosgrimma! Ord som djurplågeri, smärta och lidande i det tysta är vanligt förekommande, men jag måste ändå få fråga om det verkligen är så farligt? Jag rider väldigt gärna utan bett. Jag tycker att det är roligt att kunna komunicera med Nico på hans villkor, och försöka ta in vad han har att lära mig. Men där med inte sagt att jag tycker att det är djurplågeri med bett. Jag anser att när jag rider rätt så gör inte bettet Nico någon skada. Jag försöker vara väldigt uppmärksam på vad han har att säga, jag spänner aldrig nosgrimman så hårt att han inte KAN gapa och visa om jag blir för hård i handen, jag skulle aldrig spänna så hårt som jag vet att många anser att man ska. Jag är också uppmärksam på vad Nico trivs på, och vet därför att enledade bett går bort med en gång, och att han föredrar tunna framför tjocka, oledade framför tvåledade. Jag vet på samma sätt att han trivs på tunna repgrimmor framför tjocka, och på hackamore framför bitless bridle. Jag vet att han föredrar en stång framför ett vanligt bett, och jag vet vilken plupp på tygeln jag ska hålla för att han ska känna sig som mest bekväm. Jag är noggrann med att smörja hans mungipor med vaseline för att minska friktionen från bettet, och jag är noggrann med att växla mellan ledade och oledade bett för att inte lägga tryck på samma ställe i hans mun varje dag.

Bettmotståndares argument är ofta att det inte är naturligt för hästen att ha bett i munnen. Ett poäng till er, bettmotståndarna. Men då måste jag få säga att det är inte naturligt för hästen att; stå på stall, gå i hage, ridas, ha täcke, ha grimma, ha skor eller att ens vara i närheten av rovdjuret människan.

Jag tycker absolut att man ska eftersträva en naturlig hästhållning, med stora boxar, mycket utevistelse och mycket grovfoder, men vi måste inse att så länge vi har hästarna i fångenskap och har för avsikt att använda dem till någonting, så kan den inte leva 100% naturligt, tyvärr.

Det rättfärdigar såklart inte att slita hästen i munnen eller spänna nosgrimman för hårt, men att säga att all bettanvändning är djurplågeri, är inte det en överdrift?


Kommentarer
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

Jag tycker inte det är något fel med bett, men jag tycker däremot att man ska sträva efter att rida med ett så snällt bett som möjligt. Att betsla upp en häst löser ju liksom inte kommunikationsproblemen mellan ryttare och häst som antagligen finns ;P

2010-07-31 @ 14:13:08
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Chellz

http://www.youtube.com/watch?v=D9jY_dNU_Cc ser man det där blir man ju lite skrämd dock (Y) själv har jag inte en häst, men om jag hade det skulle jag aldrig använda bett, allra helst rida bara med halsring. Skulle sträva efter en så nära relation med hesten och bra kommunikation som möjligt ♥ sedan är jag väldigt påverkad av NHE också haha.

2010-08-01 @ 02:18:57
URL: http://michelleedling.blogg.se/
Postat av: jenny

jag håller med dig där, bett är inte det mest "onaturliga" vi hittar på med våra hästar, sedan gäller det ju att hitta vad som passar ens egen häst, och att vara uppmärksam på signalerna - precis som du verkar ha gjort med nico!



sedan håller jag med catago också, det löser ju inte eventuella problem att betsla upp - men det kan rätt använt vara ett hjälpmedel på vägen till bättre kommunikation och ett mildare bett.

2010-08-02 @ 15:43:56
URL: http://jav.blogg.se/
Postat av: Chellz

SV: Nej men eller hur, jag vill sätta skottpris på alla som rider så. ...Vilket man ser många av på diverse tävlingar :C

Om man nu har en sån relation till hästen så tycker jag inte att det är några större problem, men om man nu har det så ser jag inte heller någon anledning till att använda bett om det inte behövs? Men ja som sagt, jag är väldigt inne på Nevzorov haute ecole och är väl lite hjärntvättad av det hahaha. Lite surt dock det där med tävlingar att det är ett måste med bett.

2010-08-02 @ 17:15:54
URL: http://michelleedling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0