Klara funderar; Mina åsikter om NH.

Jag fick förslaget att skriva om vad jag tycker om NH, och med tanke på att jag lovade att skriva om allt har jag väl inte så mycket att välja på? Nej, riktigt så illa är det inte. Men NH har blivit ett väldigt smutskastat begrepp, folk sätter på sina totalt ouppfostrade hästar en repgrimma och styr dem med järnhand, plötsligt blir det NH. Det är INTE min åsikt. Jag skulle aldrig säga att jag håller på med NH, jag kan däremot säga att jag inspireras av det, och är lite nyfiken på det hela. Den "diciplinen" jag dras åt kallas Parelli, och att jag är nyfiken på den beror på att min häst är Parellitränad. Han har slått mig med häpnad många gånger när jag till exempel suttit och läst om "The seven games" och bestämt mig att gå ut och prova den första leken, för då kan han redan, då blir man lite paff! Jag är inte alls duktig på Parelli, jag kan bara The JoJo-game, vilket går ut på att man med eller utan lina backar hästen ifrån sig, och sedan kallar in den igen. Sen är NH så mycket mer än lekar och trick, för att kunna ta in hästen från hagen behöver du till exempel lite NH, hästen bör lita på dig och se dig som sin ledare för att det ska gå problemfritt. När du släpper ut hästen igen, så måste hästen vara uppmärksam på dig och vänta när du har tagit av grimman, och den ska veta att den inte får springa iväg förän du har backat undan och tillåtit den.

Jag tycker verkligen att det är helt fantastiskt med människor som utövar den här konsten fullt ut, jag tycker verkligen att det är helt magiskt! Tyvärr är jag inte där, men jag önskar att jag vore, och kommer vid sidan av att fortsätta träna och försöka lära mig nya saker. Jag kan inte kalla mig själv "en person som tränar NH", men jag kan däremot säga att jag utövar NH för att förenkla och lösa problem i vardagen.

Som sagt är det här med åsikter om NH en väldigt lurig sak för mig att skriva om, så undrar ni något som jag inte tog upp, så får ni självklart fråga! :)



Jag och Nico när vi lekte Följa John löst i somras.


Kommentarer
Postat av: Mia

Jojo :D

2010-01-17 @ 10:39:37
URL: http://mikri.blogg.se/
Postat av: AnKi

Jag använder mig i princip aldrig av begreppet NH just för att det, som du skriver, numera har en så tvetydig betydelse. Många tror att de håller på med NH bara för att de viftar med änden på grimskaftet.



När jag hanterar hästar bygger jag det på sunt bonnförnuft. Det kan man komma långt med.

2010-01-17 @ 13:17:25
URL: http://petersborggedion.webs.com
Postat av: jenny

brukar träna lite NH, men håller med, det är ett så stort begrätt och folk verkar tro att när dom kan flytta sin häst i sidled genom att trycka på baken är NH, värsta jag hört va när jag såg på en film "säker till häst" så kallar dom att leda hästen för NH?! WHAT?

2010-01-17 @ 20:58:33
URL: http://jbostrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0