Frågor och svar

"Kan inte du skriva vad du ger Nico för mat
och vad du helst rider med för bett?"

Självfallet kan jag göra det! Vi börjar med fodret då. Nico har en väldigt enkel foderstat, han får i stort set fri tillgång på ensilage, eftersom att det är så kallt nu. Ser till att han har något att tugga på i stort sett hela tiden, men jag skulle väl tro att han äter 10 kilo om dagen eller något sånt. Fyra kilo inne i boxen på kvällen, sen kanske 2-3 kilo på både frukost och middag ute. I kraftfoderväg så får han ungefär ett halvt kilo Hippo Bas Basic och 0,2 kilo Hippo Extra Lin. På sommaren kan han också få lite Biotin, vill så gärna tro på att det hjälper hovarna, även om det inte finns något som helst bevis för det, haha!

Vidare till bettet då. Jag vill variera betten så mycket som möjligt, det vill säga mellan ledade och oledade bett. Använder mig sällan av ordet "tredelat bett", utan väljer att kalla det tvåledat. Men som det är nu så växlar jag mellan ett tvåledat Apple Mouth och det oledade Novabettet. Båda betten är syntetbett, Apple Mouth har en stålkärna, men Novabettet är helt i syntet. Jag har också ett ponnyhack, ett tvåledat eggbett i stål, ett enledat tränsbett i stål och ett bitless bridle. De sistnämnda använder jag dock mer sällan, det tvåledade syntetbettet är helt klart det som används flitigast, men jag växlar som sagt med Novabettet för Nicos muns skull, det är bra att växla mellan ledade och oledade. Jag ska dock köpa en oledad stång på GHS tänkte jag, som jag ska använda tillsammans med kapson.




Jag svarar gärna på era frågor såhär om de är lämpliga att skriva ett inlägg om, jättekul med tips! Länkar självfallet personen som frågar också, i detta fallet var dock personen anonym.
 


Kommentarer
Postat av: johanna

Min pålle hade sjukt dålig hovkvalite förr, men så fick han Biotin ett tag och det blev ganska mycket bättre.... Men så i sommras började vi ge honom Enzion, och nu ser hans hovar sjukt bra ut! Det har verklign hjälp skitmkt och har hört en massa som är jättenöjda med det! Sen växer manen så det knakar med! tjock och fin från att ha varit alldeles gles.. Så det kan jag verkligen rekomendera om du vill ha ngt som är bra för hovarna ;) Dock lite dyrt... men helt klart värt det!

2010-02-22 @ 08:34:39
URL: http://joohaannah.blogg.se/
Postat av: Cubba

Haha, läste igenom alla roliga frågor... Skrattade dock mer när jag läste dina dräpar-svar. Heja Slask!

2012-08-28 @ 23:22:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0