Klara funderar; Att orka när det är svårt

Något som jag ser runt om i bloggarna är att folk har brist på motivation. De flesta av oss har inget ridhus, och många har kanske inte ens en ridbana. Har man en så kanske den inte blir skottad på vintern, så då är det lika illa i alla fall. Jag sitter i alla fall i den situationen, jag har endast skogen att rida i. Visst kan man rida i hagen eller så, men snön är väldigt djup och man kan inte rida riktigt som man vill. Många av er åker säkert på träningar och så vidare, men det finns säkert några av er som har det som jag också; föräldrar som INTE är intresserade av att åka iväg och sitta i ett kallt ridhus och kika på träningar, men som hjälper till så gott de kan på hemmaplan.

Hur gör man då? När man bara har den där förbaskade skogen att dela med älgarna, var finns motivationen då?! Ingenstans trodde jag när snön kom. Precis ingenstans. Ingenstans att vara, ingenstans att finna motivation. Och så är det nog om man vill det, helt klart. Som ni kanske läst så har till på köpet min ack så älskvärda häst slängt av mig och sedan försökt med det några gånger till, och då försvann ju lite motivation till faktiskt. Jag surade i någon dag, sedan slog det mig att det går ju inte. Det går ju inte sura bort problemet med att min häst bockar av mig. Jag satte mig och tänkte på förra vintern, hur var han då? Han var bråkig; tills pälsen var borta. Hoppfull så gav jag mig ut i stallet och klippte honom igår morse, och mycket riktigt, där var problemet. Efter det var han jättegullig som vanligt.

Där och då bestämde jag mig för att jag måste hålla motivationen uppe för hästarnas skull. De har ju inte bett om snön de heller, och de har inget intresse av att stå. Istället tycker jag att man ska försöka nyttja snöns fördelar, för den har mer än man tror!

 


Passets intensitet blir dubbelt så hög - du behöver bara rida motsvarande ett halvt pass i paddock/ridhus. Det är väldigt tacksamt när det är så kallt, för då behöver man inte vara ute lika länge.

Intervallerna tar mer - normalt sett tränar man främst konditionen med intervaller, men i djupsnö tränas även styrkan. Men som sagt, tänk på att det är dubbelt så jobbigt; rid inte för länge!

♥ Det är lättare att aktivera bakbenen
- i och med att snön är så djup så måste hästen lyfta mer på benen automatiskt, vilket gör det betydligt lättare att aktivera bakbenen. Det är i alla fall min uppfattning.

♥ Man kan rida nästan överallt
- på sommaren, våren och hösten kan det vara väldigt kladdigt och hemskt i skogen, men det kan också vara fruktansvärt hårt på grusvägarna. När det är snö försvinner alla bekymmer, om man är rätt rustad med brodd och snösulor det vill säga!

♥ Hästarna tycker i regel att det är roligt - jag känner inte alla hästar, men alla hästar som jag har haft har tyckt att det är roligt med snö. Speciellt Nico, han älskar snö! Han gillar verkligen att galoppera i så djup snö som möjligt, allra helst ska han ju nästan hoppa fram, för att det är för djupt för att kunna galoppera. Grållan tycker också att det är väldigt roligt, men hon är försiktigare med ryttare på ryggen. I hagen busar de dock.

♥ Det finns fler träningsvarianter
- man kan ju till exempel tolka, eller om man har en riktigt inkörd häst så kan man köra med en släde. På sommaren kan man ju köra med vagn, men visst är det härligare med släde?!

♥ Det går faktiskt fortfarande att hoppa - att hoppa i djupsnö är kanske ingen hit, men om man skottar ett spår så kan man ta några låga skutt bara för att det är roligt. Man får dock inte skotta för djupt, utan spara ett par centimeter, annars blir det hemskt halt!

Kort sagt så ligger inte problemet i att det inte går, utan att vi inte är speciellt taggade i kylan. Jag försöker dock motivera mig med att titta på bilder från sommaren, och se hur fin Nico var, hur bra form han var i och så vidare. Håller jag igång honom hela vintern så vet jag ju att han kommer att vara ÄNNU finare nästa sommar. Jag kollar också runt i bloggar och tittar på andras fina hästar, jag försöker sätta upp mål som är rimliga. Många bloggar har ridövningar att söka inspiration i också, även om man inte kan rida dem just nu så vill man ju vara i form så man kan testa direkt när snön är borta! Sen tror jag faktiskt att man måste inse att man får sänka ribban lite på vintern och inte ha för höga krav, för man vet inte från dag till dag hur vädret är, så man får helt enkelt göra så gott man kan bara för att hålla igång hästarna.

Har ni några motivationstips för kalla, snöiga dagar?




 


Kommentarer
Postat av: josefine

Jag ÄLSKAR snön! Den är helt fantastisk. Som du skriver, man kan rida överallt! Och det är superbra träning för hästarna. :-D Bara att rida upp ett spår på en äng/hage/annat ifall man vill ha nånstans att träna. För då finns ju spåret där sen, om det inte snöar en massa. ;D

2010-12-05 @ 12:07:09
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: v e n d e l a & m a t i l d a§§

& vissa av oss har inte ens en ponny att rida på längre <3

2010-12-05 @ 13:01:31
URL: http://ponnyproffsen.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag brukar tänka på hur skönt det är att komma in i värmen igen efter ett ridpass ute i kylan. Då är det lite lättare att bege sig ut i ett kallt och mörkt stall :)

2010-12-05 @ 15:41:57
URL: http://livetsomelin.blogg.se/
Postat av: Eleonor

Skulle du vara intresserad av en bloggträff i samband med GBG horse show?

Rösta på min blogg, är majoriteten av rösten: JA så

kanske jag personligen, genom kontakter o sponsring ordna en riktig bloggträff för oss ca 453 hästsportbloggare!



/ Eleonor

2010-12-05 @ 20:21:10
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Clara Brusebäck

gud vilken fin ponny du har!:)

2010-12-07 @ 14:59:07
URL: http://brusebackclara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0