12/12-10 - Dressyr

Igår red jag dressyr på Grållan, och hon skötte sig ganska så bra faktiskt. Testade att rida på hack, men det gick inte så bra. Hon blev väldigt hängande och det kändes som att jag inte kunde ge någon eftergift alls, för hon bara slukade den och började hänga längre ned istället. Jag gick in och bytte till bett, och då gick hon bättre på ett sätt, men samtidigt blir hon mer stressad och krullar ihop sig. På bett blir hon inte hängande alls, men hon vågar inte ta stöd. Det är ju något som kommer såklart, men jag testar ändå lite olika varianter. Har ni något tips på ett bett som är bra för en häst som krullar ihop sig och inte vågar ta stöd? Det ska alltså inte vara skarpare, och helst inte synten, eftersom att det inte är bra för skimmlar.

Något mer som har allvarliga brister är min sits, jag är så ovan vid hennes steg att jag inte har någon balans alls, och gärna hamnar i stolssits. Jag ska se om dressyrsadeln passar, för i så fall så kommer jag att rida i den för att få lite mer hjälp. Hon tappar gärna bakdelen och blir väldigt låg i bak, vilket medför att jag också hamnar i bakvikt, men allt kommer ju att bli lättare när snön är väck, och när vi har broddar och snösulor så vi kan rida lite på grusvägarna i alla fall.









Som sagt, sitsen är under all kritik som ni ser!
Det kanske skulle hjälpa att länga ut lädren lite, jag får testa det nästa gång!



Kommentarer
Postat av: Elin

Precis när jag hade köpt Izza så ville hon gärna krulla ihop sig. Testade ett rakt bett med fasta ringar på henne och det funkade faktiskt bättre på henne. Jag har precis samma problem som dig med min sits, har ridit så länge i hoppsadeln nu och den gör verkligen inte min sits bättre i dressyrarbetet. LÄNGTAR efter min dressyrsadel!

2010-12-13 @ 15:56:14
URL: http://livetsomelin.blogg.se/
Postat av: AnKi

Varför i hela fridens namn skulle inte skimlar kunna ha syntetbett?! Min har gått alldeles utmärkt på det och vet flera andra som gjort det med.



Men, om du inte vill ha syntet tipsar jag om ett rakt bett, många hästar brukar funka ganska bra på det. Personligen föredrar jag fasta ringar men det är oftast en smaksak för hästarna.

2010-12-13 @ 16:19:00
URL: http://vilsenpannkaka.blogspot.com
Postat av: Elin

Jag har en valack som verkar vara lite som din. Han är korsning travare/arab och har också svårt för att ta stöd. Samtidigt är han känslig i munnen. Tidigare ryttare hade ridit honom på hack, men han blev lätt hängande i tyglarna på det och verkade inte trivas även om det fungerade. Eftersom jag också hade planer på att tävla dressyr fungerade ju inte hacket där heller och jag satte igång att leta efter ett bra bett. Först tänkte jag att han skulle ha ett riktigt snällt bett, så jag testade ett tvådelat, tjockt tränsbett. Han hatade det. Det låg tydligen inte alls bra i munnen och han fick nästan panik av att det var så tjockt. Jag bytte snabbt och fick tag i ett tredelat, smalt, guldfärgat (gjort av något speciellt material som jag glömt bort nu, det ska vara snällt mot hästarnas munnar) tränsbett. Detta bett fungerade genast mycket bättre och det är det jag använder idag. Han trivs bra på det och vågar ta stöd på ett bra sätt. För någon vecka sedan provade jag att rida på hack igen, bara för att testa och nu ogillade han det skarpt, hängde i tyglarna och gnisslade tänder - visade alltså tydligt att han ogillade det, han som tidigare "bara kunde ridas på hack". Jag tycker absolut att det kan vara värt för dig att testa ett smalt, tredelat "guldbett", jag har inte med fasta ringar men det kanske fungerar det med. Lycka till och jag måste säga att det är en fantastiskt fin häst du har köpt!

2010-12-13 @ 22:35:38
Postat av: Frida

Seriöst Klara, en grå häst som heter Grållan? Fantasin är inte på topp direkt va?

2010-12-15 @ 09:49:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0