Året med Nico!

I Tisdags var det exakt ett år sedan Nico gick igenom besiktningen, blev betald och hemhämtad. Tänkte dela med mig av lite utvecklingsbilder från året som gått! :)

April 2009

Första ridpasset hemma. Som ni ser var han väldigt framtung och loj, bockig och bårkig, men jag tänkte att det löser sig bara vi får en sadel som passar, och mer tid att lära känna varandra! Första veckan gick snabbt, och jag gillade min rackare!

Maj 2009

Maj var ganska jobbigt. Han blev väldigt lång för mig, sprang igenom alla hinder, bockade och bråkade. Han höll även på att backa, det gick inte få honom framåt hur jag än gjorde, och jag var jätteledsen. Försökte lämna tillbaka honom, men fick inte. Något jag är glad över idag!


Eftersom att ridningen gick dåligt så lekte vi mycket från marken, och lärde känna varandra. På marken lyssnade han bra, men ridningen var väldigt jobbig.


Frammåt slutet av månaden började det bli bättre, och han började lyfta på benen mer i hoppningen. Han slutade springa rakt igenom, men kunde fortfarande vara dum och backa när man red på volten.


Löshoppade honom ganska mycket, delvis för att han bråkade när jag red, men också för att lära honom att lyfta på benen utan att jag störde.

Juni 2009

Dressyren gick fortfarande ganska dåligt, men han gick i alla fall frammåt mer och slutade backa hela tiden, vilket var ett stort steg i rätt riktning!


Hoppningen gick bättre och bättre, borde ha hållt mig på marken och tränat dressyr, men det sporrade mer att hoppa eftersom att det gick bra. Han var dock väldigt svår att svänga och så vidare, han kunde bara dra fram liksom, inte snabbt, kanske i skritt eller trav, men han svängde inte.


Med kondisen kom dock orken att bråka högre när han väl bråkade, så han började bocka lite och ha sig igen.


Det var ändå en väldigt härlig månad, jag litade mer och mer på honom, och jag tror att han började lita på mig också!


Red mycket barbacka och försökte bygga upp en god relation helt enkelt, lekte mycket.


Mia hade Morris hos mig och hjälpte mig mycket, så det gick bättre, men samtidigt hade jag större krav på att det skulle gå bra, så jag var lite nere över att det inte gick sådär bra som jag ville.

Juli 2009

Hela juli var ett bakslag, det var jobbigt och segt och det gick inte som jag ville, men han började ändå att bli bättre, utan att jag såg det.


Hade med honom till ridhuset för första gången, dressyren var fortfarande ett skämt, men hoppningen gick ju helt okej som sagt.


Dressyren var som sagt sådär, men det blev bättre och bättre. Köpte även en dressyrsadel, eftersom att jag satt så dåligt i min allroundsadel, den satt inte bra på honom heller, då han började få mer muskler.

Augusti 2009

Plötsligt började dressyren att släppa, det gick bättre och bättre, dessutom gick det fort!


Jag började att få bättre ordning på galoppen, orkade hålla ihop honom bättre under korta perioder.


Dressyren gick som sagt bättre och bättre, månaden kändes kort och gick bra! Vi började även bygga stallet.

September 2009

September gick också fort antar jag, det här är den enda bilden jag har. Han började bli stadig i formen, och boxarna var klara i stallet, men allt annat byggdes fortfarande.

Oktober 2009

Nico började bli riktigt jäkla fin, hoppade nästa inget, för jag tyckte att dressyren var så rolig, haha! Han gjorde verkligen framsteg!


Vi var med i vår första tävling, en LC:1 som vi red på 61% Jag var verkligen nöjd med honom! Mia åkte tyvärr till Indien dagen efter, och var borta vrållänge!

November 2009

I november fick jag min hoppsadel, men jag red mest ut, eftersom att det var mörkt jämt. Hann inte rida så ofta eftersom att jag pendlar, men jag kämpade på så gott jag kunde.

December 2009

Antar att igen gick miste om vargavintern? Tror inte någon utan ridhus red så seriöst under den här perioden om jag ska vara ärlig! Busred mest, fanns inte tid eller plats att göra mycket annat.

Januari 2010

Fina Mia kom hem, så det blev mer bilder, haha. Han gick ganska bra i januari, kändes fin rakt igenom bara.


Började få bättre ordning på galoppen, vilket var skönt. Började även nosa lite på byten.



Februari 2010

Februari fortsatte som januari, red lite mindre dock på grund av skolan. Körde även i honom, vilket gick smidigt som attan!


Hade med honom på löshoppning vilket han skötte fint, hoppade 1.15 om jag minns rätt.

Mars 2010

Har konstigt nog nästan inga bilder från mars, men det rullade bara på.

April 2010

Han kändes OTROLIGT fin, och vi anmälde oss till diverse hopptävlingar.


Galoppen har blivit så otroligt mycket bättre, och han är ganska säker i bytena.


Vi fick oss ett ordentligt bakslag på hoppningen, där vi stannade ut oss på första hindret. Blev väldigt ledsen och uppriven över detta, men Sarah red runt honom en gång. Han kändes dock otroligt fin på framhoppningen, har aldrig fått så fina språng tidigare!


Det kändes fortfarande dåligt allting efter tävlingen, även om det egentligen inte är så dåligt. Jag tog det dock väldigt hårt när han stannade ut sig, och jag tror att jag kommer vänta länge innan jag försöker igen.


Men även om mitt självförtroende har fått sig en ordentlig smäll nu de senaste veckorna, så är jag otroligt nöjd och stolt över Nicos utveckling. Han har verkligen blivit jättefin, både att se på och att rida, och jag tycker mycket om min lilla tokiga häst. Vi kommer på kant lite då och då, men det räcker med en blick bakom pannluggen för att jag ska komma ihåg att han är MIN häst. Det beror inte på att jag äger honom på pappret, utan att han äger mitt hjärta.

Tack för året älskade vän, nu ser vi fram emot de kommande! <3
 


Kommentarer
Postat av: Mia

Jag har sagt mer än en gång till dig att du har gjort ett fantastiskt jobb med honom! jag hoppas att du förstår det med nu genom att titta på bilderna ^^<3

2010-04-23 @ 17:14:32
URL: http://mikri.blogg.se/
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

haha ja det är tages nya style :)



han har verkligen blivit jättefin :D

2010-04-23 @ 19:05:39
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Ina

vilken utveckling! bra jobbat!:D

2010-04-23 @ 20:49:50
URL: http://iinah.blogg.se/
Postat av: elin carlsson,

vad fin häst du har. :)!

2010-04-23 @ 21:30:43
URL: http://eecarlsson.blogg.se/
Postat av: elin carlsson,

sv: varsegod!



och tack :) ja, de är många som tycker om dem, så jag satsade på dem. :D har du sånna? :D

2010-04-23 @ 22:46:01
URL: http://eecarlsson.blogg.se/
Postat av: Matilda

Vad fin häst och du har gjort framgång =)

2010-04-24 @ 09:41:03
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Evelin [HÄST&FOTO]

Det är en otroligt vacker häst du har måste jag säja! :)



Ni ser ut att ha haft ett toppen år! :D

Super mysigt med hästar. Dom är det bästa som fins<3

2010-04-24 @ 18:47:46
URL: http://evliin.blogg.se/
Postat av: elin carlsson,

sv: härligt! jag får ofta ont i typ fotleden elr vad man ska säga, när jag hoppar. :) får hoppas dessa hjälper då :D

2010-04-24 @ 19:13:35
URL: http://eecarlsson.blogg.se/
Postat av: Ulle

Vilken resa ni har gjort tillsammans! Ett utmärkt exempel på att man inte ska ge sig! Ni är så fina tillsammans! Bra jobbat! =)

2010-05-03 @ 12:39:02
URL: http://livetitun.blogg.se/
Postat av: Carina

Herregud vilken skillnad på häst på det året!!!

Inte att han verkar ha fått mer under pannbenet utan för att han har musklat på sig, blivit skitfin i kroppen!!

Beundrar din beslutsamhet och tålamod :)

Och även ditt tankesätt att det inte bara är ridning det handlar om när man har häst.

Bra jobbat Klara!!

2011-03-18 @ 09:54:50
URL: http://tantgredellin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0