10/8-09-dressyr

Håller ju på att hårdträna med lilleman nu, så nu blir det mycket dressyr ett tag framöver! Men det gör inget, för det är ju jätteroligt nu när det börjar fungera! Tänkte berätta lite om hur jag brukar lägga upp mina dressyrpass, och ni andra får också gärna berätta hur ni brukar göra, alltid spännande att veta!
Jag brukar börja med att skritta fram i ca 15 minuter på lång tygel, eftersom att det är vägen jag har till ridbanan just nu, då jag lånar min grannes. Efter det skrittar jag en hel del på banan också, lägger mycket volter och lite framdelsvändningar här och var. Försöker rida lite i öppna på långsidorna, men den sitter inte helt än. Efter det går jag direkt på galoppen och låter honom rulla på i ett ganska friskt tempo så att han blir lite varm i ryggen och bakbenen. Sedan fortsätter jag lite till med skritten som innan + bakdelsvändingar, och sen traven. I traven måste man göra någonting hela tiden för att han inte ska bli stark, jag brukar rida ganska mycket på en åtta. Jag försöker lägga mycket volter och serpentiner också, så att han släpper ordentligt. När jag känner att jag fått igenom vad jag vill i traven så övergår jag till galopparbetet, oftast på volt. Han har haft ganska svårt för galoppen, men idag kändes det verkligen kanon! Han fattade inte fel någongång, och i slutet gick han relativt stadigt i form. När galoppen är klar så travar jag av honom i låg form några varv, och sen samma sak i skritt. Efter det är det 15 minuters skrittväg hem. Idag kändes han finast hittills sen jag köpte honom, så det här upplägget ska jag nog hålla fast vid ett tag!

Kommentarer
Postat av: Emma

härligt :D

Jag känner att jag skrittar inte fram/av så länge som jag borde, av ren lathet :P

2009-08-10 @ 17:46:12
URL: http://catago.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0