Klippmaskiner

Som de flesta av er vet så är det ganska svårt att få till en snygg helklippning, speciellt om man måste klippa benen med en klumpig maskin. Jag har varit väldigt nöjd med min klippmaskin med tanke på hur billig den var (cirka 1300:-) och jag kommer att ha kvar den till att klippa kroppen med. Problemet kommer när det gäller huvud och ben, då är den lite klumpig. Det GÅR, men speciellt vid benen är det lätt hänt att man råkar skära dem lite, och det är ju inte så lyckat. Sen tycker jag att den klipper lite för långt, men jag har bytt skär nu och jag tror att det är kortare skär än de förra. Det fanns tydligen med både 3mm och 1mm, och jag har nog haft 3mm på.

Till saken nu då, jag har kollat lite olika maskiner och tänkte höra om ni har någon erfarenhet av dem eller om ni har andra tips?!

MarQuant Djurtrimmer 695:-
finns att köpa på Jula

Produktinformation
"Klippmaskin för hundar och andra djur. 2 st hastigheter. Drivs via 230 V-nätkabel. Kan användas länge utan att bli varm. Blad med skydd. Levereras med rengöringsborste och smörjolja."

Den är från samma märke som min stora masikn, och den har jag ju varit nöjd med. Ser ut att vara lagom stor, men det framgår inte riktigt om den är tillräckligt stark för att klippa häst.


Moser max 45 1635:- finns att köpa på Börjes

Produktinformation
"Moser max 45 är en snabb effektfull klippmaskin med låg vikt. Tystgående med låg vibration och lätt utbytbara skärhuvuden. Bladets bredd: 40 mm. Levereras med bladskydd, smörjolja och rengöringsborste. Effekt: 45 W. 220 V 2 hastigheter . Rekommenderas för delklippning av häst."

Det är ju lovande att den faktiskt är avsedd för häst, och den ser väldigt smidig ut. Den verkar ha praktisk lutning på bladen också. Sen kostar den mer än dubbelt så mycket som MarQuanten gör, men det kanske är värt det?


Wahl Cordless clipper 1225:- finns att köpa på Börjes

Produktinformation
"Klippmaskin Cordless Clipper En uppladdningsbar klippmaskin som kan användas både med och utan sladd. Går även utmärkt till hund. Levereras med knivset, bladskydd, smörjolja och rengöringsborste 4 kammar. Effekt 30W. 220V. Rekommenderas för delklippning av häst."

Även denna är avsedd för häst, vilket ju tyder på att motorn antagligen är lite starkare än på MarQuanten. Ett till plus är att man kan välja om man ska köra med sladd eller utan, och den ser ganska smidig ut den också.


Rent spontant känner jag att jag gillar Mosern mest, den ser genomtänkt och bra ut. Sen finns ju även DeLaval och de andra dyrare märkena, men det känns överflödigt så lite som jag ändå klipper. Har ni några tips att komma med? Vad använder ni för maskin, och hur klipper ni?



Kommentarer
Postat av: Pernilla

Jag har en klippmaskin från Pfiff men den är som en stor vanlig.. Men jag klipper oftast bara halvklippning eller filtklippning.. =) Hööks har väl även en liten som man kan klippa huvud och ben med på häst tror jag..

2011-01-24 @ 18:13:24
URL: http://woodymille.blogg.se/
Postat av: Olivia

Oj jag trodde du skrev att Moser Max kostade 45 1635 XD fast den hette ju Moser Max 45 visst ^^

2011-01-24 @ 20:45:30
URL: http://oliiviiagustavsson.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag har en Moser max 45 till min vovve, superbra! Det enda är väl att den blir varm ganska fort.

2011-01-24 @ 21:20:48
URL: http://livetsomelin.blogg.se/
Postat av: Frida

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH! Testa att läsa första delen och tänk att det handlar om rakapparat för människor. Galet kul. Äskar din blogg!

2011-01-24 @ 21:50:36
Postat av: Frida

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH! Testa att läsa första delen och tänk att det handlar om rakapparat för människor. Galet kul. Älskar din blogg!

2011-01-24 @ 21:51:03
Postat av: Diana

"MarQuant Djurtrimmer 695:- finns att köpa på Jula"

Den har jag och är helnöjd med den, klipper bra och jämt, liten och smidig =)

2011-02-06 @ 14:27:52
Postat av: Angelica

Hej. Jag använder MarQuant Djurtrimmer från Jula (695:-). Den är jag jätte nöjd med, det blir inga ränder.. Och jag kilpper hela min häst.

2011-02-08 @ 10:20:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0