30/11-10 - Dressyr

Red bara Lilla Grå idag också, och hon skötte sig jättebra! Hon kändes väldigt lugn och fin i skritten, så jag beslutade att trava lite, eftersom att hon har så mycket energi i sig. Hon tog det hela väldigt lugnt och sansat, så det var en positiv överraskning! Hon fattar dock galopp när man ber om trav, fast bara ett språng. Jag tror att det är för att snön är så djup, så det är ju okej. Dessutom kommer jag att belöna henne OM hon fattar galopp, men jag kommer inte att be henne om det än. Hon tar bettet ganska bra, men hon krullar ihop sig lite i skritten, det måste vi träna bort. Jag tror att hon är rädd att man ska dra i henne, jag tror att jag ska testa Novabettet någon dag, för hon är väldigt fin i munnen.

De första stegen i traven blev hon lite småstressad, hon visste nog inte riktigt vad jag förväntade mig av henne. Något som är lite jobbigt är att sadeln inte ligger helt hundra, som ni ser hamnar jag i stolsits, vilket jag försöker överkompensera genom att luta mig fram, vilket verkligen inte är bra! Jag ska se om det blir bättre med en kilpad under, annars får jag ta ut Håkan lite tidigare än vad jag tänkt. Tänkte prova dressyrsadeln också. Vad tycker ni om outfiten föresten, haha? Vi har det ganska kallt här....

 

Som sagt, galopp i starten! Som sagt så uppmuntrar jag henne gärna att galoppera om hon försöker, men jag kommer absolut inte att be om det än på länge. Vi får ju se lite hur det utvecklas, för hon är väldigt lättlärd och fin, men det gör egentligen bara utbildningsplanen svårare. Det är ju lite som med löshoppning, när det går bra vill man gärna höja lite för snabbt. Vi får se lite hur jag gör, men jag kommer absolut att fortsätta trava henne i alla fall, även om det är mest skritt som gäller tills hon tar bettet korrekt.

 

Det var lite för litet för henne att trava där jag var först, så jag gick ut i sommarhagen istället. En bonde var här och klippte en plätt där i höstas, så det är ganska slätt och bra. Snön är ju dock ganska så djup, så man får inte rida för länge bara. Tiden som man rider i djupsnö är ju betydligt tuffare än i paddock till exempel, man brukar nog säga att det räcker med att rida halva tiden om man rider i djupare snö. Hur som helst så var det lättare för henne att trava mer avslappnat när det blev lite större yta att röra sig på! Fina tjejen!

Har ni några tips på övningar för hästar som gärna krullar ihop sig och lägger huvudet på sned? Tilläggas bör att jag inte är hård i handen eller kräver att hon ska kröka på nacken, utan hon gör det helt utan tryck i tyglarna, på ett helt vanligt tredelat tränsbett.

 

 


Kommentarer
Postat av: Becca & San Miguel - blivande dressyrhäst

Det som funkar på Myggan när han krullat ihop sig är väl att driva på mer framåt, dock har han ju inte varit så extrem. Så att hästen väljer att ta stödet på bettet när man trycker på lite framåt.

Svårt eftersom jag inte vet hur hon är first hand liksom. :)

2010-12-01 @ 00:00:48
URL: http://sanmiguel.blogg.se/
Postat av: josefine

Gud hon är så grymt fin!! Fantastiskt vacker.



Och än en gång, du verkar så himla klok. Det är ju så att många av travarna vill så himla mycket, och är väldigt lättlärda. Många tar tyvärr vara på det lite för mycket och kör på bara för att hästen kan och vill. Men du verkar sååå klok!



När en häst krullar sig när jag rider brukar jag göra ett uppresande tygeltag tills jag känner att den tar tag i bettet igen, då återgår jag till normal handställning igen.

2010-12-01 @ 06:11:48
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: v e n d e l a & m a t i l d a

hur gammal 'r hästen? :D

2010-12-01 @ 15:40:55
URL: http://ponnyproffsen.blogg.
Postat av: Olivia

fina ni ! :D

2010-12-01 @ 16:14:23
URL: http://oliiviiagustavsson.blogg.se/
Postat av: AnKi

Mer framåtbjudning brukar vara lösningen på hästar som krullar ihop sig. Lägger hon huvudet på sned mycket? Min gör det när han fuskar med ställningen när han blir lite trött i formen, och då beror det ofta på att jag tappar stödet i yttertygeln (han lägger alltså huvudet på sniskan med nosen utåt). Är det inte så mycket kanske du inte behöver korrigera det än om hon fortfarande är obalanserad.

2010-12-02 @ 11:57:34
URL: http://vilsenpannkaka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0