Klara funderar; Fråga om pris, är det okej?

"Oj, vilken fin häst du har köpt! Vad kostade den?!"

Alla som har häst har antagligen hört den frågan. Om inte direkt när du köpte den, så senare. Vad fick du ge för din häst? Jag tycker faktiskt inte att det är okej. Jag blir irriterad när det är det första folk vill veta. Inte stam, inte ålder, inte ras. Pris. Jag tycker det är mer okej om jag själv berättar att jag ska åka och provrida en häst, den är si och så gammal, har den här stammen och är den här rasen, då får man väl fråga; jaha, och vad ska de ha för den? Tycker egentligen att det är onödigt det också, men om man så gärna vill veta så är det okej så länge annons finns ute på hästen, för då är det ändå "en officiell handling" så att säga.

Jag tycker att det är rent av oförskämt att fråga faktiskt, för det behöver inte ha något med saken att göra. När jag var mindre så köpte en kompis en ponny för 10.000:-, skickade den på inridning osv, medan jag köpte min första häst för 25.000:-. Hennes ponny var hel, ren och går nu 90/100 och har blivit jätteduktig i dressyren. Min häst hoppade som högst en bana på 70cm, hade inget steg och är dessutom avlivad nu, på grund av att han hade fel som bara gick att se på röntgen. Vem fick mest för pengarna? Tror inte att jag måste säga mer.

Vad jag köpte Nico för har inte här att göra, men jag kan säga att det egentligen var ett överpris för honom då, men han är absolut värd det och lite till nu. Det betyder dock inte att jag inte har mer glädje av honom än vad jag hade av till exempel Geriatrix, som var ett varmblod som jag skulle fått av Johan för symbolisk summa om jag ville ha henne. Hon hade antagligen kunnat gå samma klasser som Nico gör just nu, fast för en tiondel av priset.

Är hästfolk verkligen så styrda av status? Har vi så stort behov av att veta vad andras hästar kostat? Vad vill vi ha ut av det? Det känns som att om personen som frågade har en häst som var dyrare, då är det frid och fröjd, men om den som fick frågan hade den dyra hästen, då är den bortskämd och åker på en räkmacka.

Om någon köper en häst som kostar säg 50.000:-, och det går bra för den, har den då kämpat mindre än en som köpt en häst för 20.000:-, bara för att hästen kostade mer? Jag tycker inte det. Jag har till exempel lagt ner jättemycket tid och pengar på Nico för att få honom dit han är idag, och jag tror inte att jag lagt ner varken mer eller mindre tid än någon som till exempel får en pensionerad travare gratis. Jag tror att jag har kämpat precis lika hårt för att nå dit jag vill nå, och det betyder inte att varmblodets ägare inte också kämpar, och framför allt, älskar sin häst.

För mig är inte hästen ett tävlingsredskap, utan en livskamrat. Nu fastnade jag för Nico, och köpte därför honom, men jag hade hästar i både högre och lägre prisklasser på min "provridarlista", hade jag fastnat för en häst som kostade 10.000 mindre hade jag valt den, hade jag fastnat för en för 10.000 mer hade det blivit den. För mig handlar det om att tänka långsiktigt. Att köpa häst är ett stort beslut, och du får räkna med att du ska dela glädje och sorg med hästen de närmsta 5-10 åren i alla fall. Och under de här säg 10 åren, vad kommer vara viktigast då? Vad den kostade, eller hur bra ni trivs ihop? Tänk på det nästa gång du frågar vad någon har gett för sin häst.

Kommentarer
Postat av: micki

Japp det är det :D

Älskar henne :)

2010-06-14 @ 20:57:01
URL: http://blondinblond.blogg.se/
Postat av: Elina Persson - Mitt liv som tävlingsryttare

Stör mig också jättemycket på folk som tror att dom är bättre än andra bara för dom har dyrare hästar!

2010-06-14 @ 22:02:28
URL: http://perssonelina.blogg.se/
Postat av: Elin

Oj, vad jag håller med dig! Det är inte klokt när priset spelar större roll än temperament, utbildnig med mera. Resonemang som "den kan jag inte köpa, den är för billig" är ju inte riktigt klokt. En hästmänniska jag känner har aldrig betalt över 15.000 för en häst, utan köpt billiga hästar och utbildat själv, de hästarna har sedan tävlat upp till LB i hoppning, LA i dressyr, en har tränat på 1.30-höjd hemma. Folk frågar, precis som du säger, vad hon har fått betala för hästarna, nästan ingen tror henne när hon säger det och för de som tror henne sjunker hästen något enormt i värde (inte pengamässigt värde, utan i värde i allmänhet). Jag förstår inte hur pengar kan spela så stor roll. Hästen är ju fortfarande samma häst, oavsett vad man fick betala för den från början!

2010-06-28 @ 18:59:38
URL: http://billikanin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0