Klara funderar; Utevistelse - nyttigt eller onödigt?

Jag har fått för mig att många hästägare har sina hästar ute på tok för lite. Jag vet inte om jag har fel på den punkten, eller om det faktiskt är så? Tycker mig höra att folk låter sina hästar vara inne hela dagen för att vädret var lite dåligt allt för ofta. Mina hästar får gå ut så tidigt som möjligt, redan vid halv 6 på vardagar, och får sedan komma in igen vid 18-19 på kvällen, gärna senare om vädret är fint. Sen är det klart att om det är riktigt busväder så kanske de bara får vara ute mellan 12-16, men det är i alla fall något. Hästen är byggd för att röra på sig i princip hela dygnet, och jag tycker inte att man kan förklara utebliven hagvistelse med att hästen är klippt osv, klipper vi våra hästar är det vår skyldighet att se till att de är täckade nog för att kunna klara av att gå i hagen, annars ska de ha pälsen kvar. Jag tycker också att det är väldigt viktigt att hagarna är stora nog, så att hästarna verkligen kan röra på sig om de vill. Min vinterhage är cirka 1 hektar, och hästarna förflyttar sig över hela ytan varje dag.

Det här är ju bara min åsikt, hur ser ni själv på det hela?
Ser jättegärna att ni säger vad ni tycker i frågan,
alltid roligt med nya perspektiv!
 

Mina två godingar ute i vintersolen.
 


Kommentarer
Postat av: AnKi

Våra går bara ute 12 h nu på vintern, hade det gått att lösa rent praktiskt hade de gärna fått vara ute mer.

2009-12-29 @ 22:13:58
URL: http://vilsenpannkaka.blogspot.com
Postat av: julia

ja har ju inte egen häst nu ..

men när jag hade de så va dom ute från ungefär halv 6-8 på vardagar och halv 7-8 på helger och då rider man dom mellan där ;)

men ja håller med dig.. hästar ska få vara hästar liksom ;) <3

2009-12-29 @ 23:28:51
Postat av: Warnmark - Du kan bli veckans blogg -bloggen för dig och din häst

Mina kommer ut vid 8 och kommer in tolv timmar senare :)

2009-12-30 @ 17:13:55
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: anna

tage går ute ungefär 10 timmar varje dag. känns helt okej, hade ju kunnat vara mer men man kan ju inte ha för mycket krav på inackordering :P men jag vet en häst som går ute ungefär 7-8 timmar, och det är jättelite!

2009-12-30 @ 22:34:34
Postat av: johanna

Håller verkligen med dej om allt du skrev! Hästar ska ha mycket utevistelse, stora hagar och det är vår skldighet att täcka!



Min ponny kommer ut runt halv 7 på morgonen och får komma in runt 18.30. Är det jättedåligt väder så låter jag honom hellre stå inne, för han fryser så jäkla lätt, trots täckena! Men han skall ha daglig utevistelse! Även om det är dåligt väder så vill jag ju att han ska vara ute en halv dag iaf :)

2009-12-30 @ 22:37:25
URL: http://joohaannah.blogg.se/
Postat av: hannah

du har helt rätt Klara, ute så mkt som möjligt!

Urmysig bild !! :D

2009-12-31 @ 02:40:34
Postat av: Mia

U know what i feel ^^ fint täcke han har nico pico.

Gott nytt år på dig :D

kram<3

2009-12-31 @ 10:39:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0