Klara funderar; Varför vägrar folk att inse?

Satt och kollade runt på facebook och i lite bloggar förut, och jag har kommit fram till att det finns väldigt många stora ryttare som vägrar sluta rida ponny. Merparten av dessa rider inte sina hästar i form, utan all extra vikt läggs på frambenen och ponnyn kommer antagligen att sluta med problem i benen och ryggen. Hur kan det vara så himla svårt att inse att man blivit för stor? Visst, jag vill också jättegärna rida ponny. En ädel, nätt och fin liten D-ponny, men jag förstår att jag är en aning stor. En D-ponny har inga problem att bära upp mig egentligen, men man kan aldrig komma till ridning på rätt sätt om hästen är för liten för en. Min häst är inte speciellt stor som ni vet, men han är av grövre modell, och jag tycker att han känns ganska så lagom till mig. Innan honom hade jag ett fullblod på ~165, och honom köpte jag när jag gick i sjuan. Jag gick alltså från C-ponny till storhäst, för jag tyckte inte att det var någon ide att köpa en ponny, eftersom att jag ändå skulle bli för stor. När jag lämnade ifrån mig ponnyn så var jag på snudd för lång för honom.



Om vi bortser från allt annat, så ser vi i alla fall att jag var alldeles för lång. Det här var början av 2006. Man såg inte problemet när jag red i hoppläder, men när jag verkligen kom ner i sadeln så blev längden ganska uppenbar. Jag älskade verkligen den här ponnyn, och kan fälla en tår för honom än idag, och jag tror att han kunde gått långt, men han är tyvärr död nu. Jag ville verkligen ha honom, och jag kunde fått köpa honom, men vore det verkligen rätt att köpa honom trots att jag var så stor, bara för att jag älskade honom så djupt? Nej, det är inte rätt. Jag köpte som sagt mitt fullblod istället, och det blev lite åt andra hållet, han var lite stor för mig. Det var dessutom väldigt mycket häst, så han var svår för mig att rida korrekt, trots att jag red för min dressyrtränare en gång i veckan.

Jag förstår om man är lite stor för sin ponny, men bara rider den i utbildningssyfte. Rider in en unghäst eller tävlar i avdelning B för att vänja ponnyn, men rider man såpass bra är det troligen inte ett lika stort problem, eftersom att man antagligen rider ihop ponnyn i en bra form. Jag har många gånger suttit upp på för små ponnyer för att sitta till dem, om de varit elaka mot sina mindre ryttare till exempel. Jimmy Midnight som vi hade här förra sommaren var ganska tuff mot Josefin, så vid något tillfälle satt jag upp och hoppade några språng efter att han hade fulstoppat och slängt av henne, eller bockat i galoppen. I ett sånt fall så kan det vara just en större ryttare som behövs, som kan sitta till och säga ifrån, men jag skulle aldrig, ALDRIG få för mig att rida B-ponny på heltid.

Har också ridit grannens B-ponny ett par gånger när tjejen som ägt henne haft problem, men det är skillnad på en kvart någon gång i månaden, och att rida en för liten häst hela tiden. Jag tycker inte att man kan säga att man älskar sin häst om man behåller den trots att man är för stor för den, för det är rent djurplågeri. Visst kan man behålla den och använda den till annat, en häst klarar ju till exempel att dra mer än den kan bära, och man kan ju träna från marken eller vad som helst. Men att rida runt på en för liten ponny, det är inte att älska sin ponny.

 


Jag tycker att man är gladast med en lagom stor häst,
inte för stor, inte för liten, bara perfekt!

H u r   s e r   n i   p å   s a k e n ?

 

 


Kommentarer
Postat av: amanda ;)

Jättebra inlägg!

2010-08-21 @ 11:45:08
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

hehe jag har ju aldrig ridit ponny själv, men jag tycker också att det ser så hemskt ut när för stora ryttare rider för små hästar. Man kan ju tycka att åtminstone föräldrarna eller barnens tränare borde få barnet att inse detta själv också :P

2010-08-21 @ 11:53:40
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Becca & San Miguel - blivande dressyrhäst

Jag håller med, och blir dessutom glad när folk säger att jag ser alldeles lagom ut med Myggan. :)

Kan ju också rida ponny viktmässigt, men är för lång - och då inte ofta utan sitta upp och rida ett kort pass, i rätt form. Haha.

Men bra inlägg! Du kan ju börja påpeka det till folk, btw.

2010-08-21 @ 12:04:36
URL: http://sanmiguel.blogg.se/
Postat av: Olivia

Jag håller med . Men vet inte om jag börjar bli förstor för niklas :(

2010-08-21 @ 15:45:17
URL: http://oliviagustavsson.blogg.se/
Postat av: mia

Haha jag vet vem den piken var riktad till ^^

2010-08-21 @ 16:52:19
URL: http://mikri.blogg.se/
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare =)

söta bilder :)



Jag är med i en tävling och hade varit glad om du ville rösta på mig :) bild nr 3 =D

http://hastbloggeen.blogg.se/2010/august/roligaste-uttryck-2.html#comment



Jag har även en tävling på bloggen "värsta/pinsammaste bilden" heter den och just nu är det dressyr som temat:

http://satilaryttaren.blogg.se/category/veckans-tavlingsbild.html

Hade varit kul om du vill vara med :)

Tack :)

2010-08-21 @ 17:47:43
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Marianne J

Jag har skrivit ett blogginlägg vinklat precis från motsatta håll; Jag tycker att det är synd att tävlingsreglementet ofta "tvingar" korta tjejer till att rida på stor häst, bara för att de passerat 18-årsgränsen. Tävlingsreglementet borde rimligen istället sätta krav på att man ska välja hästens storlek utifrån sin viktgrupp och ryttarens benlängd.



Jag är vuxen (+40) men jag är bara 159 cm lång. För några veckor sedan red jag en liten häst på 152 cm i mankhöjd, och jag var egentligen för liten för honom sett till hur långa ben jag har. Med tanke på min längd skulle jag själv egentligen passa bäst på D-ponny alternativt medelgrov häst runt 150 cm i mankhöjd. Jag passar definitivt inte på hästar som är +160 cm i mankhöjd. Dessutom tycker jag om ponnymentaliteten mer än den mentalitet som ofta stora hästar har.



Många D-ponnys klarar av att bära mer än vad vi tror, om de bara är tränade för att göra det regelbundet. Det finns också viktbärande C-ponnys, för att inte tala om starka islandshästar som ofta är runt 135 cm i mh.



Jag respekterar era åsikter, men håller inte med er.

2010-08-21 @ 21:15:40
URL: http://welshcob.bloggplatsen.se
Postat av: Marianne J

Tack för ditt inlägg!



Jamen då är vi på samma våglängd: vikten och längden borde vara mer avgörande än åldern.



Egentligen borde det vara rimligt att i tävlingsreglementet dela in även stora hästar i två eller tre grupper; 148,1-158 cm, 158,1-168 cm och +168,1? För egentligen är det orimligt att de med en 150 cm häst ska tävla mot en som är 175 i hoppning. Det blir ju bara att tävla mot sig själv. Dessutom skulle ju inte de som passerar 18-årsgränsen men som ändå är korta och små behöva välja de största halvbloden för att kunna hävda sig tävlingsmässigt. Man skulle kunna välja häst med hjärtat istället för med hjärnan.



En bieffekt skulle kunna vara att priserna på små hästar förmodligen skulle öka då efterfrågan på dem också skulle stiga - medan priserna för de största halvbloden skulle kanske minska.

2010-08-22 @ 11:41:58
URL: http://welshcob.bloggplatsen.se
Postat av: warnmark -hästblogg

Jag tycker att jag är lite stor på Twiggy trots att både tränare och andra motsäger det. Men ska ju sälja henne så småningom när vi har fått tillbaks kondition och styrka och när hon har tävlat upp sig lite.

2010-08-22 @ 21:26:59
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Anonym

NOG DET DUMASTE INLÄGET I SVERIGES HISTORIA D:

Du kan verkligen inte om hästar!

2010-08-22 @ 21:27:07
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

hehe jag vet inte om sista kommentaren är seriös eller inte, om den är det så var den iaf väldigt rolig xD

2010-08-23 @ 11:29:19
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Jag håller med dig till en viss del. Men jag red min kompis ponny (Roxette) i två år, från när jag va typ 17-19. Och jag är ca 170, och hon va 143. Connemara/new forest. Jag red henne ca 3-4 gånger i veckan, dressyr och hopp.. vi va också med på några cmhoppningar på Lrk. Jag va för lång för henne, men samtidigt vägde jag inte speciellt mkt, någonstans under 60kg. Och jag måste säga att jag red henne jävligt bra :P Och hon led aldrig av min längd. Men sen tycker jag också att det ser illa ut när långa tjejer skuttar runt på sina tunna d-ponnys. Men jag tycker inte man kan dra alla över en kant, man får se lite till hur situationen är.

2010-08-23 @ 11:39:58
Postat av: Emma

jag håller inte med dig om att man inte kan rida hästen på rätt sätt om man är för stor på den. det beror ju på hur duktig man är som ryttare. sedan kan det vara roligt att rida någon D-ponny ibland, eftersom allt känns så annorlunda. men bara för man egentligen rider hästar innebär inte det att man inte kan rida ponnys i en korrekt form. jag vet många hästryttare sim rider ponnys som går i en perfekt form.



sedan håller jag med om att många rider sina hästar i en dålig form, men det är inte bara ponnyryttare som gör det. det beror ju helt på kunskapen hos ryttare. sedan kan det blir svårt om man är väldigt stor och rider ponny, det kan jag hålla med om, men inte att du drar en stämpel över att alla som rider häst inte kan rida ponnys korrekt. nej, det är inte sant.

2010-08-23 @ 12:16:42
URL: http://emmasol.blogg.se/
Postat av: Anonym

fina bilder =)

2010-08-23 @ 12:21:31
URL: http://sevils.blogg.se/
Postat av: Emily

Håller med dig, bra inlägg :) Passar man hästen så ska man få rida och tävla den tycker jag. Man ska inte behöva sitta på en för stor häst eller en för liten för att tävlingsreglerna säger så. Jag har två hästar, en är 170 och en är 151 och jag själv är 173 lång. Egentligen kanske jag är för lång på min lilla häst men han är grov och vi passar perfekt ihop, jag älskar honom men jag trivs även jättebra på större hästar. Medans min syster är bara 157 lång och snart 18 år, hon kommer nog inte växa så mycket mer och hon har en grov c-ponny på 138 som hon nästan ser liten ut på! Hon skulle inte fungera så bra ihop med en storhäst på 165 direkt :P Så detta med storlekar är ganska inluddat egentligen :/ Plus att längden på överlivet stör ju hästen mer än hur långa ryttarens ben och det är så många som tror de är för stora bara för att fötterna är nån cm nedanför hästens mage, det tycker jag med är fel. Överlivet bestämmer det tycker jag!

2010-08-23 @ 15:11:44
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Emeli

Håller verkligen med dig! De tänker inte ett dugg på sina hästar, så otroligt egoistiskt.

Tycker att man borde ha längdgräns istället för åldersgräns när det kommer till att tävla ponny.

2010-08-25 @ 23:16:55
URL: http://solitarymoment.blogg.se/
Postat av: engla

jätte bra inlägg! och jag gillar att du vågar säga vad du tkr oxå!

jag typ tappade hakan för den där meningen

Men att rida runt på en för liten ponny, det är inte att älska sin ponny.

det gjorde mig verkligen jag vet inte,det var skitbra

älskar din blogg!<3

2010-09-16 @ 15:36:13
URL: http://hoorze.blogg.se/
Postat av: olivia

hejsan jag håller just på att klicka runt på lite bloggar och ser en bild på fina Jimmy. Han var min favo ponny när jag red honom på min förra ridskola. Får fram många bra gamla minnen med honom.

2013-10-29 @ 18:38:05
URL: http://oliwiaaaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0